.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
افزايش قيمت برنج در مازندران

در حالي كه عرضه وتقاضاي برنج در شاليكوبي‌هاي‌استان مازندران راكد است در هفته‌هاي اخير قيمت انواع برنج در بازار دو هزار تا سه هزارو ‪ ۵۰۰‬ريال درهر كيلوگرم افزايش يافت.

به گزارش ايرنا، بررسي قيمت انواع برنج رمضاني، فجر و خزر و طارم محلي كه به ترتيب ‪ ۱۵ ، ۱۲ ، ۹‬و ‪ ۱۸‬هزار ريال در شاليكوبي‌ها خريد و فروش مي‌شود نشان مي‌دهد كه در مقايسه با دوهفته پيش افزايش زيادي دارد.

اين درحالي‌است كه خريد وفروش برنج ارقام "طارم محلي" ، "فجر"، "رمضاني" و "خزر"در شاليكوبي‌هاي مازندران رونق چنداني ندارد ومي‌توان از اين وضعيت به عنوان ركود بازار ياد كرد.

"احمد قرباني" از شاليكوبي‌داران بابل و از آگاهان بازار برنج مازندران به خبرنگار ايرنا گفت:اكنون فقط ‪۱۰‬درصداز شالي‌هاي كشاورزان در شاليكوبي‌ها وجود دارد كه حاضر به فروش نيستند.

وي عمده‌دليل افزايش قيمت را كمبود عرضه و تقاضاي مكتوم بالا براي برنج عنوان كرد و درعين حال افزود: اكنون تقاضاي اعلام نشده تجار براي خريد برنج نيز وجود دارد ولي با قيمت‌هاي فعلي چندان رغبتي به خريد نشان داده نمي‌شود و به اصطلاح بازار در نوعي انتظار به سرمي‌برد.

وي با بيان اينكه تاجران برنج مازندران از شهرهاي مختلف كشور سفارش زيادي براي ارسال برنج دارند، تصريح كرد: امسال ميزان توليد برنج كم بوده و كشاورزان بر خلاف گذشته پس از برداشت شالي بخش عمده‌اي از محصول را به فروش رسانده‌اند.

قرباني گفت: قيمت فعلي برنج‌هادر شاليكوبي‌ها بوجاري نشده است و در صورت الك كردن وانجام بسته‌بندي وارسال آن به مقصد، حداقل دو هزار ريال به قيمت برنج در هر كيلوگرم براي مصرف‌كننده اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هر ساله كشاورزان يك سوم از محصول شالي خود را در آستانه سال جديد تبديل به برنج و عرضه مي‌كردند اما امسال مقدار برنج دراختيار كشاورزان به شدت كم شده است.

در حالي كه كشاورزان و برخي ازصاحبان شاليكوبي‌ها اعتقاد به كاهش توليد برنج درسال جاري را دارند، مسوولان جهاد كشاورزي از افزايش ‪ ۱۰‬درصدي توليد برنج نسبت به سال گذشته خبر مي‌دهند.

"عنايت‌الله تورنگ"رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران پس از برداشت شالي اعلام كرده بود، امسال يك ميليون و‪ ۴۰۰‬هزار تن شلتوك برنج از اراضي شاليزاري استان برداشت شد كه‌از اين مقدار ‪ ۹۰۰‬هزارتن برنج سفيد به دست مي‌آيد.

وي معتقد است : بارندگي خوب در فصل نشاكاري و آفتاب مناسب تيرماه در باروري اين محصول موثر بود بطوري كه امسال افزايش ‪ ۱۰‬درصدي محصول برنج در مقايسه با سال گذشته را شاهد بوديم.

از سوي ديگر در حاليكه طي چند سال اخير شاهد تغيير كشت از شالي به باغ مركبات در اراضي شاليزاري استان مازندران بوده‌ايم، مسوولان جهاد كشاورزي به افزايش سطح زير كشت برنج اشاره دارند.

مسوولان جهاد كشاورزي مازندران در آماري سطح زير كشت برنج را از ‪۲۳۸‬ هزار هكتار در سال گذشته به ‪ ۲۴۲‬هزار هكتار درسال جاري اعلام مي‌كنند.

به‌گزارش خبرنگار ايرنا طرح خودكفايي برنج نيز طي دوسال گذشته‌ازسوي وزير جهاد كشاورزي در مازندران نيز عنوان شده است.

اسكندري وزير جهاد كشاورزي در سفري به مازندران اعلام كرد: با اجراي طرح خودكفايي، تا دو سال آينده نياز كشور به واردات برنج خارجي برطرف مي‌شود.

وي افزود:توليد شلتوك در كشور ‪ ۵/۲‬تن در هكتار است كه اگر به توليد ‪۶/۵‬ تن برنج در هكتاربرسيم ، نيازي به برنج خارجي نداريم.

وي اصولي شدن عمليات كاشت و داشت و نيز كاهش ضايعات تبديل شلتوك به برنج سفيد را به عنوان طرح‌هاي خودكفايي برنج اشاره و تصريح كرد: در حال حاضر از صددرصد شلتوك برنج در بالاترين رقم ممكن ‪ ۶۰‬درصد برنج سفيد به دست مي‌آيد و اين رقم بايد حداقل به ‪ ۷۰‬درصد افزايش يابد.

وي همچنين به مصرف برنج در كشور اشاره كرد و گفت: مطابق طرح خودكفايي برنج و با در نظر گرفتن مصرف سرانه ‪ ۳۶‬كيلوگرم، نياز كشور به برنج وارداتي ‪ ۵۰۰‬هزار تن است،اما براساس آماردستگاه تنظيم‌كننده بازار، مصرف سرانه برنج كشور، ‪ ۴۰‬تا ‪ ۴۵‬كيلوگرم در نظرگرفته مي‌شود و مطابق اين آمار برنج وارداتي مورد نياز كشور بين ‪ ۸۰۰‬هزار تن تا يك ميليون تن متغير است.

به گزارش ايرنا، با توجه به سخنان وزير جهاد كشاورزي در طرح خودكفايي برنج ، به نظر مي‌رسد ، در اين زمينه حركت‌هاي مناسبي صورت نگرفته و اجراي طرح‌هاي موثر در خودكفايي برنج را شاهد نبوده و يا با استقبال كشاورزان مواجه نشده است.

تسطيح اراضي ، نوسازي شاليكوبي‌ها، افزايش محصول در واحد سطح و كاهش مصرف از جمله طرح‌هايي است كه براي رسيدن به خودكفايي برنج بايد انجام شود اما به نظر مي‌رسد اين طرح‌ها نيز به كندي در حال انجام است و يا اصلا شروع نشده است.

ارزش زمين در مازندران آنچنان با اهميت شده است كه نگهداري آن به صورت سرمايه كه روز به روز بر ارزش آن افزوده مي‌شود يك اصل شده و كاربري كشاورزي آن چندان مورد توجه نيست.

مازندران داراي ‪ ۲۴۰‬هزار هكتار اراضي شاليزاري است كه سالانه با توليد يك ميليون و‪ ۳۵۰‬هزار تن شلتوك برابر با حدود ‪ ۹۰۰‬هزارتن برنج سفيد، ‪۴۴‬ درصد برنج كشور را تامين مي‌كند


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

جعفر قربانپور 29 بهمن 1386
با سلام
برنج غذای کشاورز مازندرانی و مردم است . برنج یکی از مصادیق فرهنگ و تمدن کهن مازندران است . برنج عید نوروز و شب یلدای کشاورز است . برنج اشتغال مولد کشاورز است . برنج هزینه زیارت امام رضا(ع) و دیگر اماکن مذهبی کشاورز است . برنج هزینه عزاداریهای مذهبی ماه محرم کشاورز است . برنج هزینه دارو و درمان و بیمارستان کشاورز است . برنج هزینه ازدواج جوان کشاورز است . برنج جهیزیه نوعروس کشاورز است . برنج هزینه مدرسه و دانشگاه جوان کشاورز است . برنج امیری خوانی کشاورز است . برنج مدرسه و مسجد سازی کشاورز است . برنج که به رنج کشت می شود ؛ عشق ؛ خاطرات ؛ هویت ؛ معنویت ؛ صفا و خون دل کشاورز است . مزرعه برنج سبز شدن زندگی کشاورز است اما هزینه کاشت و داشت و برداشت برنج با درآمد کشاورز تناسب ندارد . سطح تورم قیمتها با درآمد برنج تناسب ندارد . قیمت مسکن با درآمد برنج تناسب ندارد . قیمت سم و کود کشاورزی با درآمد برنج تناسب ندارد و ..... ؟؟؟؟؟!!!! برنج برنامه حمایتی متناسب با مخارج و هزینه ها می خواهد ....
با عرض پوزش - جعفر قربانپور - فرزند کشاورز و فرهنگی شهرستان ساری

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.91 seconds.